Surfing at the Cove, Anguilla

Efter en gedigen inklarering i Road Bay Anguilla seglade vi till sydsidan på ön där vi ankrade i Cove bay. Det var lite oklart om vi fick lov att ligga kvar över natten men efter en omröstning bestämde vi oss för att göra det i alla fall och stannade hela 3 nätter trots lite stökig sjö.
Dag två blåste det i alla fall upp till bra kitevind. Eva fick inviga sin nya bräda och vi fick sällskap av ett norskt par som var på genomresa.
Sista planerade surfdagen levererade inte riktigt vad den lovat och istället gick vi för segel mot Simpsons Bay. Johan halade en fin Spanish Mackerel och resans andra Barracuda.
Vi ankrade utanför Simpsons Bay i solnedgången och lyxade till det med en fin middag inne på Lee´s roadside grill.
Eva blev eld och lågor när vi plötsligt hamnade mitt i St. Maartens insatsstyrka som skulle göra någon form av tillslag iklädda hjälmar och skidmasker.
Sista dagen blev en dryg och rekordvarm sådan, innan vi lämnade Oceanis på Lagoon Marina och begav oss mot flyget.
Det har varit en fantastisk fin resa som vi hoppas att få göra om, även om det blev lite sisådär med själva kitesurfandet.

St Barths and back

Vi gjorde ett tappert försök att reclaima vår gamla svenska koloni St Barts. Vi utgick från Orient bay i arla morgonstund. Havet låg som en spegel och det blev en lång gång för motor. Vi ankrade bredvid en svensk charterbåt med ett lass av gubbar.
I Gustavia roade vi oss med lyxig shopping och en fin middag på kvällen.
På morgonen blev det en snabb proviantering innan vi satte segel och länsade mot St. Marteen. Vi landande snabbt två tunor, sedan blev det en stunds stiltje i fisket. Det var jobbig sjö men utanför Simpson bay sög det i och nylonlinan sa pang när något större svalde vår rosa squid.
Seglingen fortsatte och vi rundade ön och sedan även västspetsen på Anguilla.
Nu sitter vi på Elvis bar i Roadbay med varsin rumpunch. Imorgon blir det incheck och sedan kitesurf i Cove Bay.
Nu ska vi ta dingen ut och slänga tunan på grillen.

Skepp o´hoj!

Leeward Islands, Karibien.

Då var vi åter i tropikerna.
Den 4:e februari i Simpson bay, St. Marteen mönstrade vi på "Oceanis" en 39 fots Benetau, under befälet av Jacob.
Vi fyllde förråden och styrde mot Orient bay för att hämta vår sista gast. På vägen bröt vi in handlinan med den första Barracudan, en stadig pjäs på 5 kilo.
Nästa morgon stävade vi igenom sundet mellan Scrub island och Anguilla medans delfinerna lekte runt fören.

De senaste dagarna har vi tillbringat med att utforska Anguillas vatten. Nyfiskad tonfisk på bordet och vaggade till sömns av delfinernas sång genom skrovet. Det är sol och fin segling, ingen kitesurf att tala om, istället har vi jagat kickar genom att surfa 39:fotaren geom trånga sund och passager i 3 meters swell.

Idag har vi bunkrat båten med färskt vatten och diesel. Nu har vi strandhugg på St. Martin, Grand Case för att fira vår nya 28 åring Eves med isad Moet och restaurangmat. Imorgon lämnar kapten Jacob och kapten Johan tar befälet, nu blir det hårda bud för tångsaltade landkrabbor!